Bradavice

Bradavice jsou malé výrůstky tvořené kůží, která vyrostla rychleji než zdravá tkáň – jejich převážná část je zastoupena odumřelými kožními buňkami. Za vznik bradavic jsou odpovědné viry (papilloma), které napadnou povrchovou vrstvu kůže. Virus se nejčastěji přenáší přímým dotykem, jde tedy o nakažlivé onemocnění kůže. Jsou velmi rozšířenou infekcí, bradavice se mohou objevit kdekoliv na těle, nejčastěji se vyskytují na obličeji , rukou ,ploskách nohou a mohou se nacházet i na genitáliích.

Příčiny vzniku bradavic

Bradavicemi jsou ponejvíce postiženy děti a mladší jedinci. Virus vniká do epidermis zpravidla porušenou kožní integritou. Významným faktorem pro vznik onemocnění je macerace kůže zapříčiněná zvýšením pocením, jak dokazuje poměrně dosti vysoký výskyt bradavic na ploskách nohou.

Klinický obraz bradavic

Rozlišuje se několik základních typů bradavic: vulgární bradavice – verrucae vulgares, plantární bradavice – verrucae plantares, ploché bradavice – verrucae planae juveniles, střapcovité bradavice – verrucae filliformes a genitální bradavice – condylomata accuminata.

Vulgární bradavice patří k nejčastějším formám bradavic, vyskytujících se izolovaně nebo vícečetně. Zpočátku mají tvar papulí velikosti špendlíkové hlavičky, které se zvětšují a prominují nad úroveň kůže. Jejich povrch, původně hladký, postupem času rohovatí. V definitivní podobě se představují jako tuhé, ostře ohraničené papuly či uzlíky okrouhlého, případně oválného tvaru s bradavičnatým až papilomatózním povrchem šedožluté barvy. Nejčastěji se vyskytují na rukou. Bradavice nejsou bolestivé s výjimkou lokalizace kolem nehtových valů, odkud se mohou šířit a zarůstat pod nehet.

Plantární bradavice jsou zvláštní klinickou variantou vulgárních bradavic, projevující se jako ztluštělé, hyperkeratotické, endofyticky rostoucí léze, bolestivé na tlak. V centru ložisek jsou mnohdy patrny drobné hnědé, případně černé tečky, podmíněné krvácením z kapilár. Většinou se vyskytují ve větším počtu s mozaikovitým uspořádáním na ploskách nohou, případně ve dlaních rukou. Mají tendenci k rychlému šíření a častým recidivám.

Ploché bradavice jsou malé (2 – 4 mm), lehce vyvýšené ploché papulky s nepatrným rohovatěním. Jsou nebolestivé, světležluté až světle hnědé, anebo barvy normální kůže. Vyskytují se obyčejně ve větším počtu, nejčastěji na tvářích, na bradě a na spáncích. Postiženy bývají hlavně děti a mladší jedinci, dospělí zcela výjimečně.

Střapcovité bradavice se vyskytují izolovaně v oblasti rtů, ústních koutků, nosních dírek,očních víček jako tuhé, růžově zbarvené, prominující papilomky s hyperkeratotickým střapcovitě rozeklaným povrchem.

Genitální bradavice se vyskytují v perigenitálních intertriginózních oblastech, na hrázi, genitálu – na vulvě, vnitřním listu předkožky, kolem análního otvoru apod. Kondylomy jsou drobné, špičaté, rozeklané papuly světle růžové barvy. Rychle se zvětšují a splývají do větších nebolestivých útvarů měkké konzistence s bradavičnatým, macerovaným povrchem, podobajícímu se květákovým tvarům.

Špičaté kondylomy lze u mužů zaměnit s přirozeně se vyskytujícími se pupínky na koruně penisu kolem žaludu, které se odborně označují jako papillae corone glandis /hirsuties papillaris penis /bradavkovitá ježatost. Vypadají jako puchýřky s bělavou mazovou náplní a nejčastěji se nacházejí na koruně žaludu .

Léčba

Terapie bradavic závisí na věku pacienta, rozsahu, trvání, lokalizaci lézí a v neposlední řadě na imunologickém stavu pacienta. V žádném případě nesmí být léčba natolik agresivní, aby zanechala jizvy. V současné době existuje řada léčebných možností bradavic.

Konservativní léčba
při prvních příznacích (jako jsou např. svědění, olupování kůže, pálení a počínající tvorba bradaviček) možno použít tyto následující přípravky.

Propolisová tinktura - potírat

Tea tree oil (olej z čajovníku australského) - potírat

Remasacaps tablety (přírodní produkt z hlívy ústřičné)

Vitaminy B a C nebo multivitamíny - na posílení imunity

Keratolytické prostředky se doporučují zvláště u hyperkeratotické plantární veruky, kde můžeme dosáhnout terapeutického úspěchu opakovanou aplikací mastí s 20% kyselinou salycilovou. Po několika dnech se změklá rohovina snadno odstraní skalpelem .

Z novodobých efektivních prostředků v léčbě plochých bradavic zaujímají přední místy krémy, roztoky a gely s 0,025-0,5% kyselinou vitaminu A.
Podophyllin ve 25% roztoku je vhodný k terapii kondylomů, případně plantárních veruk.

Verrumal / cytostatikum / roztok nachází rovněž uplatnění v léčbě vulgárních bradavic.

Psychoterapie a sugestivní terapie jsou jednou z dalších možností léčby této virové infekce, zejména u senzitivních jedinců.

Chirurgická léčba - minimálně invasivní metodou.

Od klasického chirurgického odstraňování bradavic se již ustupuje, protože se jedná o krvavou cestu, při níž vzniká jizva a na pokožce může zůstat i virová částice, která způsobí opětovný výsev bradavic.

Přednostně provádíme minimálně invasivní léčebnou metodu – kryoterapii - využívající pro zničení chorobných útvarů nízké teploty tekutého dusíku .

Konečně je možné i spontánní zhojení bradavic bez jakéhokoliv léčebného zásahu.

Z výše uvedeného přehledu je zjevné, že existuje řada možností léčby bradavic. Rozhodnutí, jakým způsobem léčit právě vaše bradavice je nutné ponechat na odborném lékaři, který podle lokalizace, vzhledu, růstu a velikosti zvolí nejvhodnější způsob léčby.