HEMOROIDY

Jsou nejčastějším onemocněním konečníku. Jejich podstatou je varikosní rozšíření cévních pletení uložených pod výstelkou řitního kanálu a nejspodnější části ampuly konečníku.

Vybavující příčinou mohou být :

A/stavy,které ztěžují odtok krve z řiti a konečníku sedavý způsob zaměstnání,nebo zaměstnání spojená s trvalým stáním,namáhavá defekace,zácpa, průjem,zvětšení prostaty,nadměrné užívání projímadel,kořeněných jídel,kávy,alkoholu.

B/zánět hemoroidálních žil s jejich následnou dilatací

Nejčastěji se rozeznávají hemoroidy zevní a vnitřní,popřípadě smíšené.
Hemoroidální onemocnění se dělí podle pokročilosti na několik stupňů, kterým odpovídá i příslušná léčba. Historie moderní chirurgické léčby hemoroidů začíná koncem 19. století, přičemž metody byly dále modifikovány ve 40. letech 20. století. Všechny tyto metody však měly mnoho nevýhod - značné pooperační bolesti, dlouhá doba hojení, pracovní neschopnost přesahovala i 4 týdny.
V současnosti máme mnoho způsobů, jak léčit hemoroidy. Upřednostňovány jsou miniinvasivní léčebné metody. Je však důležité vědět, kdy použít jakou terapii a mít k dispozici vybavení potřebné k provedení dané metody. Konzervativnější i agresivní metody léčby hemoroidů mohou pomoci pacientovi pokud jsou správně vybrány a hlavně správně provedeny. Někdy totiž neodborné ošetření hemoroidů může vést až k trvalému poškození pacienta a přinese mu doživotní útrapy.

Zevní hemoroidy

Vycházejí z cévní pleteně ležící pod kůží řiti a projevují se jako žíly modře prosvítající lehce rozšířené.Samostatné zevní hemoroidy jsou vzácné.

Méně často tvoří měkké polštářky až uzlíky ,které bývají uloženy na místech odpovídajících vnitřním hemoroidům – mluvíme pak o hemoroidech smíšených.V tom případě však bývá mezi vnitřním a zevním uzlem mezera způsobená vazivovým pruhem.Od skutečně zevních hemoroidů se liší řitní výčnělky- kožní uzlíky různě velké,často zbytky po proběhlém zánětu.Při zatlačení na stolici se nezvětšují.Způsobují svědění a nepříjemné pocity u konečníku.Následkem chronického mechanického dráždění bývají podkladem ekzémů a drobných kožních trhlinek kolem konečníku .
Nejčastější akutní komplikací zevních hemoroidů je trombóza.Objevuje se náhle při okraji řiti jako velmi bolestivé zduření,většinou po zvýšené tělesné námaze nebo obtížné defekaci.

Na našem pracovišti upřednostňujeme léčbu zevních hemoroidů pomocí kryoterapie.

Minimálně invasivní léčebná metoda užívající pro zničení chorobných útvarů velmi nízké teploty hlubokým zmrazením patologické tkáně až na teplotu - 190 °C. Zmrazením dochází k trvalé destrukci tkání. V tekutinách obklopujících buňku se vytváří velké ledové krystaly , jejichž ostré hrany poškozují buněčnou membránu. Buňka podléhá dehydrataci a smrští se.Odloučení odumřelých tkání probíhá od 2 do 4-6 týdnů,dle velikosti chorobného ložiska.

Vnitřní hemoroidy

vycházejí z cévní pleteně ležící pod sliznicí řitního kanálu a nejspodnější části ampuly konečníku.
Viditelné jsou pouze anoskopem jako valovitá zduření až uzly kryté modravě prosvítající sliznicí, která je necitlivá.
Jsou uloženy na typických místech : jeden uzel vlevo na čísle 3 a dva uzly vpravo na číslech 7,11.Kromě těchto primárních uzlů se mohou tvořit i sekundární menší uzly.

Podle pokročilosti se rozeznávají zpravidla tři stupně.
I.stupeň :hlavním příznakem je krvácení kolísavé intensity vyvolané stolicí.Často je to jen několik kapek světle červené krve na povrchu stolice,popřípadě jen stopy krve na toaletním papíru. Uzly neprolabují, nebolí, nanejvýš působí pocit tupého tlaku v řiti.

II.stupeň : Uzly při stolici prolabují, ale po defekaci se spontánně vtahují zpět.Krvácejí,ale ne vždy.Kromě pocitu tlaku působí někdy svědění a pálení.

III.stupeň:Uzly trvale prolabují řití,obtěžují nemocného pocitem vlhkosti a tlaku./vlhká řiť/. Sliznice na nich bývá následkem chronického dráždění ztluštělá, takže krvácení nebývá nápadné. Tonus svěračů může být snížen.

Na našem pracovišti upřednostňujeme miniinvazivní léčbu vnitřních hemoroidů pomocí naložení tzv.Barronových ligatur/podvazů/

Barronova metoda elastické ligatury hemoroidů

Barronova metoda ligace hemoroidů spočívá v aplikaci elastické ligatury na hemoroidální uzel. Takto se zabrání prokrvení hemoroidu, který podléhá ischemické nekróze a spolu s ligaturou následně odchází se stolicí, (zpravidla po 3 -10 dnech).
Elastickou ligaci hemoroidů provádíme ambulantně a je spojena s minimálním dyskomfortem.
Pacient může po ligaci pociťovat pocit tlaku či cizího tělesa v konečníku, popřípadě pocit nutkání na stolici, který by však měl po určité době odeznít. Zpravidla postačí minimální dávky analgetik, pacient může po zákroku provádět běžnou činnost, 1 – 2 týdny po ligaci však není vhodná těžká fyzická práce.

Existence ambulantních miniinvasivních metod pomáhá prolomit barieru strachu a tím umožňuje odborné vyšetření velkého počtu lidí s potížemi spojenými s vyprazdňováním.Tím zvyšuje rovněž i šanci na včasnou diagnostiku nádorového onemocnění konečníku. Souběžně se tím zvyšuje pravděpodobnost včasné diagnozy tím, že prohlížíme i ty pacienty u nichž není choroba diagnostikována a oni by jinak na chirurgické ošetření nešli.

V našem ambulantním zařízení nabízíme způsob na odstranění potíží, které někdy výrazně ovlivňují kvalitu života pacientů. Používáme jednorázové plastové nástroje /anoskopy,rektoskopy,podtlakový aplikátor /,které mají užší průměr trubičky, příjemnější zavedení a po hygienické stránce plně vyhovují světovému trendu užití jednorázových pomůcek.

Příjemné prostředí zachovávající intimitu a ošetření bez čekání u objednaných klientů.
             Zákroky provádíme denně.
             Možnost individuálních termínů.

Objednání zajišťujeme telefonicky v době ordinačních hodin .

Virtuální prohlídka ordinace možná na www.dr-haase.cz.