Řitní trhlina - fissura ani

Řitní trhlina je akutní nebo chronický vřed ležící v řitním kanálu mezi jeho krajem a linea dentata.

Většinou /v 90%/ je umístěn v zadní komisuře řiti na čísle 6, v menší míře v přední komisuře u čísla 12 . Při defekaci totiž působí při průchodu stolice řitním kanálem hlavní tlak na jeho zadní obvod.

Nejčastěji příčinou bývá tuhá stolice a tlak při defekaci. Onemocnění typické pro pacienty trpící zácpou, kdy při defekaci je stolice objemná a tuhá a musí být vyvinutý nadměrný tlak. Opakované řídké průjmovité stolice mohou být též příčinou vzniku trhliny řitní.

Řitní trhlina má dvě formy,akutní a chronickou.

Akutní trhlina - plochý vřed vřetenovitého tvaru v podélné ose řitního kanálu,okraje jsou ostré,zduřelé,spodina živě červená,krvácivá.Drážděním nervových vláken ve spodině trhliny je vyvolána bolest a reflektorický spasmus /stažení/ svěračů.Při každém vyprázdnění tužší stolice je třeba překonávat spasmus a tím se trhlina znovu a znovu roztahuje.Následně se přidruží infekce a ta také brání hojení.

Chronická trhlina vzniká při delším trvání nezhojené akutní formy - déle trvající zánět a dráždění vnitřního svěrače.Okraje jsou ztluštělé,zbytní nejbližší anální papila,utvoří se fibrotický kožní výčnělek při zevním okraji trhliny – „strážní výčnělek“.Výsledkem je torpidní nehojící se vřed vel. 10x5mm se spodinou bělavou,nepatrně secernující trochu hnisu a někdy mírně krvácející.

Příznaky

Akutní trhlina začíná náhle a projevuje se zpravidla ostrou pálivou nebo řazavou bolestí při defekaci a většinou nevelkým krvácením.Bolest přetrvává obyčejně několik hodin a jen pozvolna se zklidňuje,aby se v plné síle obnovila při další stolici.Bolesti mohou vystřelovat do okolí – do močového měchýře,do kříže a do stehen.U mužů bývá ztíženo močení.

Přechází –li trhlina v chronickou, nebývají bolesti při stolici již tak kruté,ale nemocní se následkem trvalého spasmu svěračů špatně vyprazdňují a objevují se stopy světlé krve na toaletním papíře.Dlouhotrvající bolest bývá nahrazena často svěděním.

Označení místa trhliny - jakoby na ciferníku hodin. Když se řekne na " 6 " je umístění u kostrče, na „ 12 „ je umístění pod zevním genitálem.

Akutní trhlina je viditelná v okraji řiti až po jejím roztažení prsty,pokud to dovolí bolest

Léčba řitní trhliny

Akutní anální fisura se léčí zpravidla konzervativně.Fisura u dětí se hojí většinou spontánně (sama).Chronická fisura se obyčejně konzervativními prostředky nezahojí a bývá nutná chirurgická léčba.

Součástí léčby jsou režimová opatření - změkčení stolice – tzn. dostatečný pitný režim, dostatek vlákniny, předcházet zácpě – chodit pravidelně na stolici, nepotlačovat defekační reflex, jelikož posléze dochází k jeho vyhasnutí a dochází ke vzniku habituální zácpy. V neposlední řadě je nutná důsledná hygiena – omytí vodou po každé stolici.

Do konzervativní léčby spadají sedací koupele (v heřmánku, koupele s dubovou kůrou), léky, který ovlivňují napětí řitního svěrače (spasmolytika) a bolest /analgetika/.Antibakteriální masti či gely k zvládnutí potenciální infekce a poté epitelizační masti k definitivnímu uzávěru defektu. Dilatace (rozšíření) konečníku pomocí dilatátoru Dilatan umožní uvolnění vnitřního svěrače.Dojde tím k výraznému zlepšení prokrvení fisury a následně k časnému hojení.

DILATAN®PLUS se skládá z inertního plastu s diskem, umístěným na bázi tak, aby pacient mohl snadno přístroj uchopit. Obsahuje gel, zadržující teplo, který blahodárně působí při termoterapii (teplo) či kryoterapii (chlad).

Zahřátý dilatátor na max. 50st. Celsia lze efektivně použít k léčbě trhliny řitní.

Chirurgická léčba je zaměřena jednak na zhojení trhliny ve stěně konečníku a jednak na ovlivnění napětí análních svěračů.

V místní infiltrační anestesii se provádí dilatace (rozšíření) konečníku (divulze anu) uvolnění vnitřního análního svěrače a ošetření spodiny trhliny kryodestrukcí ev.fotokoagulací.Docílíme tak odstranění fibrosních okrajů i tuhé spodiny fisury včetně strážního výčnělku.

Kryokauter slouží jako chirurgický nástroj na minimálně invazivní destrukci patologicky změněných tkání řízeným ultrarychlým místním zmrazením.V tepelném výměníku aplikátoru působí jako chladivo kapalný dusík.

Zákrok  provádíme  v lokální anestezii po desinfekci ošetřované plochy .Po přiložení vhodně zvolené koncovky kryokauteru  chorobný útvar prudce zmrazíme  s následným pomalým návratem na normální tělesnou teplotu.

LUMATEC

Infračervený koagulátor je určen jak k místní koagulaci v rámci endoskopie, tak i v klasické chirurgii. V proktologii je zejména vhodný k ošetření vnitřních hemoroidů a řitních trhlin.

Kontaktní koagulátor /IRK 1513/ s infračerveným zářením se používá ke koagulaci tkání pouze v určitých případech a pouze v plném kontaktu s ošetřovanou tkání.

Prevence řitní trhliny

Vhodnou prevencí je pestrá strava, péče o stolici (pravidelně se vyprazdňovat, vyvarovat se vzniku zácpy), pravidelný pohyb, omezit sedavý způsob života, dostatečná hygiena a péče o konečník (nejlépe se po stolici osprchovat či alespoň použít vlhčené ubrousky, které jsou ke konečníku šetrnější).

Optimální pozicí při vykonávání potřeby je uvolněný a přirozený dřep.

K tomu slouží vhodná stolička / výška 18 cm/ umístěná pod nohy při sedu na míse.Tím se zcela uvolní svěrač a puborektální smyčka,což znamená,že vyprázdnění je plnohodnotné,rychlé,přirozené a bez zbytečného přetlaku.

Přirozená pozice člověka je v dřepu.